Arvo Pärt (s.1935) on valinnut sävellyksensä ”Nunc dimittis” tekstiksi Luukkaan evankeliumin toisesta luvusta ns. Simeonin ylistyksen, jossa Jerusalemin temppelissä vaikuttanut vanha Simeon kohtaa Marian ja Joosefin tuomassa pientä Jeesus-vauvaa temppeliin uhratakseen siellä säädetyt uhrit. Simeon näkee Jeesuksessa tulevan maailman vapahtajan ja puhkeaa ylistykseen.
Ylistyksen alku henkii syvää rauhaa, joka alkaa kuin varkain lähes tyhjyydestä, mutta kasvaa ja laajenee kaikkien kuoron äänien tullessa yksi kerrallaan mukaan. ”Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, lupauksesi mukaan.”
Sävellys toistaa useita kertoja hyvin monipuolisella tavalla säettä: ”Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi...” Sopraanosolisti toistaa sanoja ”Oculi mei” (”Minun silmäni”) koko muun kuoron yläpuolella.
Kuoron äänimassa kasvaa, kun teksti etenee: ”…jonka olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä…” Kuoron äänet tulevat mukaan ja poistuvat eri aikaa, aivan kuin kansakunnat elävät kukin omaa elämäänsä.
Äänet löytävät toisensa lähestulkoon yhtenevässä rytmissä säkeessä ”…valon, joka koittaa pakanakansoille…”, mutta lopullisesti kaikki kohtaavat kahdeksanäänisessä loppusäkeessä ”…kirkkauden kansallesi Israelille.”
Pärt on lisännyt Simeonin ylistyksen päätökseksi tekstin ”Kunnia olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin kuin oli alussa, nyt on ja aina iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.”. Tämän hän aloittaa piirtämällä musiikillisin keinoin ristinmerkkiä jokaisella äänellä omalla tavallaan ja keskenään risteävästikin mainitessaan Pyhän kolmiyhteisen Jumalan.
Erityisesti kuoron bassot pääsevät soittamaan matalimpia ääniään vahvasti ja kolmiäänisesti läpi koko kolmiyhteisen Jumalan ylistyksen ajan. Bassot kuljettavat tämän kunnia -osan tekstiä koko matkan ajan ja ovat selkeästi pääosassa. Pärtille kolmiyhteinen Jumala on hyvin perinteisen maskuliininen.
Ainoastaan naisäänet toistavat sanaa ”Aamen” (”totisesti”). He todistavat ja vakuuttavat sitä, mitä miesäänet, erityisesti bassot, laulavat.
Pärtin musiikki on vähäeleistä, mutta imee mukaansa intensiteetillään. Nunc dimittis ei poikkea tässä suhteessa millään tavoin säveltäjän muusta tuotannosta, joka käsittää erittäin paljon kirkollista vokaalimusiikkia. Vähäeleisyys ei tee teosta esittäjälleen millään tavoin helpoksi, sillä kuorolla on suuri haaste kuljettaa ääniään läpi teoksen samassa sävellajissa.
Pyhäinpäivän jälkeisenä sunnuntaina, 5. marraskuuta klo 18 Kallion kirkossa Maurice Duruflé: Requiem, Arvo Pärt: Nunc dimittis.
Esiintyjät:
- Kallion Kantaattikuoro
- Ville Urponen, urut
- Hannakaisa Nyrönen, sopraano
- Elja Puukko, baritoni
- Kallion Kapelli
- Johtaa Tommi Niskala
Liput ovelta 25€ / 20 € (eläkeläiset, opiskelijat, asevelvolliset), ennakkoon 20€ fienta.fi -verkkopalvelun kautta.
Pauli Löija
Teologian maisteri,
tenori Kallion Kantaattikuorossa vuodesta 1990